In de CIS databank zijn persoonsgegevens van consumenten opgenomen door de aangesloten verzekeraars.
Consumenten hebben het recht van deze gegevens kennis te nemen via een inzageverzoek. Aan CIS de taak om te zorgen dat consumenten (alleen) hun eigen gegevens kunnen inzien en te voorkomen dat derden kennis hiervan kunnen nemen. CIS zal dus moeten vaststellen wie een inzageverzoek indient. In tegenstelling tot veel Europese landen hebben Nederlandse burgers nog geen digitale identiteit die overal voor gebruikt kan worden.
Om te zorgen dat alle consumenten hun inzagerecht bij CIS kunnen uitoefenen is gekozen voor een product van Privacy bij Design: IRMA (I Reveal My Attributes, ‘ik voer de regie over mijn attibuten/data’). Met IRMA kunt u zichzelf bekend maken en hebt u zelf de regie over de data die u wilt delen met bedrijven en instellingen. Gegevens in de IRMA app komen uit betrouwbare bronnen en zijn cryptografisch beschermd, de app zelf heeft een hoog betrouwbaarheidsniveau.
Via IRMA kan CIS vaststellen wie een inzageverzoek doet en deze consument (in de meeste gevallen) direct de gevraagde informatie ter beschikking stellen.